Home » Geschiedenis

Het  bedrijf Mostard wordt in 1890 opgericht door een oom van de grootvader van Harry Mostard. Officieel start Hendricus Mostard, grootvader van Harry Mostard in 1903 een radmakerij, waaruit in feite het carrosseriebedrijf is voortgekomen. Deze radmakerij van dus onder andere wielen, kruiwagens en landbouwwagens wordt in 1937 voortgezet door zijn 2 zoons Jan en Albert, onder de naam Firma J. en A. Mostard aannemers- en carrosseriebedrijf.

Kort na de 2e wereldoorlog in 1947, wordt de eerste carrosserie gebouwd en afgeleverd, welke spoedig wordt gevolgd door grotere opdrachten waaronder autobussen.

in 1953 wordt het bedrijf gesplitst in een aannemersbedrijf en een carrosseriebedrijf. Dit laatste komt onder leiding van Albert Mostard. In 1956 en de jaren er na krijgt Mostard landelijke bekendheid door de serieproductie van Yvonne Caravans. Hiervan worden er enkele duizenden geproduceerd. De caravanafdeling worden een zelfstandige vestiging in Susteren, met de naam Mostard Recreatie BV.

 

Mostard "Yvonne": is de naam van de jongste dochter van Albert Mostard. Mede door het hefdak en de geheel ronde voorkant krijgt de Yvonne een sterkgestroomlijnd uiterlijk. Dit aanzien blijft en door kleine wijzigingen en gebruik van ander materiaal wordt in de loop van de jaren Yvonne buitengewoon aantrekkelijk.  Vanaf het geboortejaar 1956 tot en met 1959 blijft het type ongewijzigd. Voor en achter heeft de caravan een vrij klein uitzetbaar raam. de buitenkant is gebroken wit. Yvonne kon op bestelling in 2 kleuren worden gespoten. De onderkant kon je in de kleur van je auto laten spuiten, wat best de moeite waard is want men rijdt vrij lang met dezelfde auto.  De caravan is dubbelwandig, de buitenwand van Super-Masonite en de binnenwand vaan Zweeds board, gespoten in een lichte kleur. Vanaf het begin is de Yvonne geïsoleerd met 2 cm tempexplaat. Ook heel bijzonder: alle wagens hebben vanaf het begin torsievering en niet de gebruikelijke bladvering.

In 1956 worden 3 Yvonnes gebouwd voor de verhuur. In hetzelfde jaar worden alledrie de caravans nog verkocht.

In 1959 komt er naast de Yvonne, nog een langere kampeerwagen, de Alice, genoemd naar een zus van Yvonne. Er zijn slechts een vijftal van deze kampeerwagens gebouwd en helaas is hiervan geen afbeelding beschikbaar.

 

Yvonne heeft nog een broer, Tonny, en naar hem is het 3e type vernoemd, de Tonny. Deze caravan heeft geen hefdak, is hoger maar wel goed gestroomlijnd. Dit type is leverbaar in 1959 en is korte tijd gefabriceerd. Net als de Alice wordt ook de Tonny uit productie genomen.

 

in 1962 is Mostard ook enige tijd in Duitsland vertegenwoordigd geweest. De Westdeutsche Wohnwagen-import G.M.B.H. , Karken (nabij Heinsberg) verkocht de Yvonnes onder de eigennamen

Kranich und Adler.

 

In 1961 en 1962 worden in totaal 162 caravans gefabriceerd, herkenbaar aan de 3 ramen voor en achter, de "vlakjes" rond de achterlichten en het gekleurde gedeelte dat aan de achterkant in een punt omhoog loopt.  dit wordt in 1964 veranderd naar de punt omlaag, de zogenaamde V vorm.

In 1962 een geheel nieuwe ontwikkeling: de zijwanden blijven van aluminium, maar het dak is van Polyester! Dit leverde echter wel een prijsverhoging op van fl 500,00.

In 1963 worden de drie raampjes vervangen door 1 groot raam. (2e model)

In de loop der jaren zijn er veel wijzigingen geweest en in 1964 komt Yvonne met een nieuw gezicht, en kan men spreken van een derde model. Evenals in 1960 grotere zijramen met daarbij een hogere achterkant. Deze is weer 10 cm hoger en geeft binnen meer ruimte. Dit "model" blijft tot het einde van de caravanbouw in 1974.

Na klachten van klanten die allerlei storende geluiden ondervinden op de camping met opgezet hefdak komt Mostard met een soortgelijke type (Yvonne 4 , 5 of 6) met een zogenaamd lantaarndak.

De Yvonnes met hefdak krijgen een andere nummering en de 4, 5 en 6 worden dan aangegeven met 304, 305 of 306.

In 1964 komt Mostard ook met een nieuw type op de markt; de Benjamin.  de eerste van Mostard met een kopkeuken en tevens het kleinste model. Deze blijft tot en met 1970 in productie.

Het carrosseriebedrijf in Susteren heeft nooit een toiletruimte in zijn caravans gebouwd. Men  heeft soms een apart klein hoog toilettentje of er wordt een speciale uitbouw aan de voortent besteld. Tot 1964 heeft men eigen tentenmakers in dienst. Daarna komen de voortenten uit Echt (fabriek Domus, die ook de bekende Walker tenten maakt). De eigen tenten waren rond, dus meegaand in het model van de caravan. De DOMUStenten zijn rechthoekig.

in 1967 zijn alle types uitgevoerd met dubbele, met tempex geïsoleerde bodem, zodat de caravan nu geheel dubbelwandig is. de d=slaapbedden worden verbreed en de kussendikte wordt van 10 naar 12 cm gebracht.

De tweedelige deurtjes van de Benjamin aan de hang- en legkast worden eendelig. In de 306 gaat de legkast, rechts van de keuken, naar links. Bij voor- en achterramen een vensterbank en op de dissel een nieuwe gasflesbeschermbbak.

 

Overzicht van de 3 types Mostard in het jaar 1959

 

type slaapplaats lengte breedte hoogte binnenhoogte gewicht prijs
Yvonne 4 350 190 210 195 400kg f 2900,00
Alice 4 410 190 220 195 525kg f 3900,00
Tonny 4 350 195 225 185 600kg f 4400,00